Followers

Saturday, November 21, 2009

revolusi kepimpinan mahasiswa

salam kepimpinan mahasiswa dan salam perpaduan.

belakangan ini, saya diajukan dengan beberapa persoalan yang membuat saya berfikir panjang untuk mencari jawaban. persoalan yang diajukan juga bukanlah boleh dijawab sewenangnya kerana ia adalah sesuatu yang abstrak. bila ditimbulkan isu pendapat, maka sudah pasti akan ada yang setuju dan tidak serta akan ada yang mengkritik dan memuji, lumrah dinamika kehidupan. tambahan pula jika pendapat yg diberikan berbeza dari pemikiran sang penanya, atau berbeza daripada kebiasaan, maka kritikan dan tuduhan akan lebih berkuasa dari perdebatan keilmuan.

persoalan yang dimaksudkan adalah persoalan mengenai hakiki kualiti kepimpinan mahasiswa nasional amnya, dan kualiti kepimpinan mahasiswa UDM khasnya. bersediakan pemimpin muda hari ini untuk berdepan dengan kepimpinan nasional di masa akan datang? atau kita cuma berada ditahap memuaskan? atau benarkah kata sesetengah pihak, kepimpinan mahasiswa hari ini tidak ada bezanya seperti kepimpinan di zaman sekolah menengah? anda jawab, anda nilai.


buat kali ini, cukup dulu sekadar ungkapan dan ulasan isu kepimpinan mahasiswa di universiti tercinta. dari perspektif kaca mata penulis, kepimpinan mahasiswa di UDM masih banyak yang harus dibaiki. bukan bermakna kepimpinan mahasiswa kita lemah, tetapi masih boleh dipertingkatkan. secara ringkas, boleh dirumuskan antara faktor utama masalah ini ialah disebabkan usia universiti kita yang masih muda dimana secara signifikan nya, pentadbiran dari pihak paling kanan universiti hinggalah kepada HEPA dan akhir sekali persatuan pelajar, masih banyak kerompongan dari segi sistem. Dan perkara ini bukanlah mudah untuk dikemas dan diperbetulkan, jika tiada iltizam secara bersungguh-sungguh beserta semangat yang kuat. Seterusnya, faktor yang turut menyumbang adalah persediaan perintis kepimpinan yang baru. Sekalipun ada mana-mana kepimpinan yang cemerlang, ianya akan terhenti selepas kepimpinan baru mengambil alih. Dan antara lain, mahasiswa telah lama terkongkong dengan AUKU dan pihak HEPA juga sudah biasa dengan pengamalan sistem tersebut justeru, untuk perubahan ketara dalam tempoh sehari dua, mustahil.


walaubagaimanapun, penulis berpendapat satu kajian khusus harus dijalankan berkenaan isu ini untuk menilai sajauh mana pencapaian kepimpinan mahasiswa UDM hari ini serta melihat permasalahan secara nyata, bukan lagi secara maya. melihat dari perspektif keilmuan dan kenyataan, bukan lagi omongan dan fantasi. hal ini penting agar kita dapat benar-benar mendalami permasalahan utama, seterusnya satu cadangan penyelesaian dapat dikemukakan untuk implementasi bersama.
persoalan normal, siapa yang nak jalankan kajian? dimana harus dimulakan? bagaimana kaedah kajian? disini ingin dicadangkan agar semua "mantan" kepimpinan tidak kira MPP, Persatuan Fakulti, Kolej Kediaman, mahupun persatuan dan kelab, kita bersama berganding bahu mengadakan persidangan khas dalam melaksanakan kajian tersebut. jika perlu, kita boleh adakan satu seminar melibatkan semua kepimpinan semasa dan kepimpinan terdahulu atau jika mampu, melibatkan semua pelajar. penulis mencadangkan kepada mantan atas alasan mantan kepimpinan lebih memahami dan telah berpengalaman secara lebih mendalam selok belok kancah kepimpinan UDM selain memberi peluang kepada kepimpinan semasa untuk meletakkan fokus utama menjalankan misi dan visi masing2.

cadangan ini dikemukakan bukanlah untuk menyusahkan mana-mana pihak, tetapi semata-mata untuk melihat satu fenomena revolusi kepimpinan mahasiswa sebelum penulis menamatkan pengajian. mohon komentar-komentar konstruktif dan membina, serta sila link kan post ini agar perbincangan berjaya mencapai matlamat. semoga kita semua beroleh keberkatan daripada-Nya dalam menjalankan kewajipan selaku khalifah dimuka bumi.
wallahualam..Jazakumullahukhairan kathira

3 comments:

Raihanah Rozaimi said...

I d0nt n0e if this hp skrin telampau kecik 0r whut, but it seem like u tuka lay0ut..huhu..nice tulisan.. Pemimpin memerlukan keberanian utk berjaya! Truskan usaha k!

ASRUL ANWAR said...

i tersalah letak html code, so, kene setup layout semula.

thanx, tp perubahan memerlukan pengorbanan. :)

Raihanah Rozaimi said...

perubahan memerlukan pengorbanan?? ya betol..tp on this aspect tuka layout ape yg terkorban ape yg harus dikorbankan..hahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...